| ||
* نام گناه: یــأس * کبیره منصوصه .................................. ...وَلاَ تَیأَسُواْ مِن رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ از رحمت خدا و آسایشی که پس از سختی ها عطا می کند نا امید نشوید، زیرا حقیقت این است که جز کسانی که باور ندارند خدا بر زدودن رنج ها تواناست، کسی از رحمت خدا مأیوس نمی شود. (سوره مبارکه یوسف - 87)
در ابتدای کتاب شهید دستغیب، روایتی از امام موسی بن جعفر علیه السلام در عیون الاخبار شیخ صدوق نقل شده است که در آن به ذکر گناهان کبیره پرداخته و یأس دومین کبیره شمرده شده است. .................................. تعریف : اگر بخواهیم به کتاب شهید دستغیب اکتفا کنیم، یـأس ناامیدی از رحمت الهی است. أقول: یأس یعنی ناامیدی، ناامیدی یعنی چی؟ باید یه تعریف ارائه داد نه اینکه ترجمه کرد لغت رو. به نظر من در یأس دو عنصر نهفته ست: یعنی آدم نسبت به ارزشمندی خودش و یا آینده ش و یا رحمت خدا (علم- قدرت-حکمت) که دو مورد اول هم نتیجه ی سومیست، تردید داشته باشه و این تردید همراه با از دست دادن انگیزه ش برای ادامه ی راه باشه. دیگه هیچ انگیزه ای برای حل مسأله ها و دغدغه هاش نداره. میدونه کلی گره داره تو کارش اما چون به اون رحمت خدا شک داره و دیگه انگیزشو از دست داده قدم از قدم بر نمیداره. متوقف میشه. هر تردیدی را یأس نمیگن بلکه اون تردیدی یاس هست که با از دست دادن انگیزه همراه باشه و متوقف کنه. نکته: یکی از دلایلی که با بیانات مختلف بیان شده است که یأس از هر گناهی بزرگتر است این است که: هر گناهی که از شخص سر می زند تا وقتی مأیوس نباشد، ممکن است در صدد توبه بر آید ولی شخص مایوس امیدی به مغفرت و آمرزش خداوند ندارد که توبه کند و همین سبب جرأت بر جمیع گناهان می شود. .................................. در گناه یأس، بحث اسباب و مسبب الاسباب مطرح می شود؛ به این معنا که گاه سبب کار نمی کند و گاه بی سبب اتفاق می افتد. این نشان دهنده ی علم و قدرت و حکمت خداوند است که جای هیچ بهانه ای برای مأیوس شدن از رحمت الهی باقی نگذارد. .................................. مراتب یــأس: * یأس به واسطه ی کفر پنهانی * یأس ازروی غفــلت موکــــول می کنم توضیحم را به روز بعـــــــد .................................. اقسام یــأس: * یأس در گرفتاری ها و مشکلات مادی و دنیوی اینکه در مشکلات و گره های دنیوی هیچ امیدی به گره گشایی نداشته باشد.یکی از مصادیق این نوع یأس گرفتاری به فقر است و.... * یأس در امور اخروی و معنوی اینکه در اثر گناهان بسیار آمرزش خود را بعید بداند و توبه کردن خود را بدون نفع بشمارد. ................................ هنـــوز گره ها و نقاط مبهمی در این گنـــاه برای حقیر مانده که به فضل و عنایت الهی إن شاء الله به زودی برطرف بشه و در ادامه ی این پست قرار داده بشه. و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین [ پنج شنبه 92/6/21 ] [ 3:52 عصر ] [ ربیع القلوب ]
() نظر
|
||
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |