| ||
نام گنـــاه: بدعــت * کبیره غیر منصوصه نوع اول ( در برابر ارتکاب آن وعده ی عذاب داده شده است) * تصریح بر کبیره بودن گناه: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیـــهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیـــلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ رَفَعَهُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ وَ أَبِی عَبْــدِ اللَّهِ ع قَـــالا کُلُّ بِدْعَــةٍ ضَلَالَةٌ وَ کُلُّ ضَلَالَةٍ سَبِیلُهَا إِلَى النَّــارِ. علاوه بر بدعت گذار، کسی که او را بزرگ می شمارد و یا بهایی به او می دهد نیز در این زمره شمرده شده است. وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ رَفَعَهُ ذَا بِدْعَةٍ فَعَظَّمَهُ فَإِنَّمَا یَسْعَى فِی هَدْمِ الْإِسْلَامِ. (اصول کافی- ج1-ص74) ( البته مشکل در سند این حدیث، با توجه به نگاه اجمالی به خانواده ی حدیث برطرف شده است. چرا که این حدیث با الفاظی مشابه و مضمونی یکسان، در کتب مختلف حدیثی روایت شده است از جمله کتاب وسایل الشیعه باب امر بمعروف)
مدتیه عادت کردم (و باورم اینه که عادت بدی نیست) هر حدیث از چهارده نازدانه یا آیه ای از قرآن شریف از نگاهم گذر میکنه، قبل از خوندن ترجمه ش ، خودم یه تفحص کوچولو در کتب لغت در حد سواد زیر صفرم از لغاتش داشته باشم. خیلیییی لذت بخشه. اگه بخوایم معنای واقعی و دقیق کلمات در روایاتو بیابیم، بهتره به کتب لغت کهن مراجعه کنیم؛ چون با گذشت زمان بعضی از کلمات معناشون تغییر کرده. مثل أدب (که بمــــــــاند...) وقتی توی کتب لغت به دنبال ریشه ی " ب د ع " بودم، به کتاب لسان العرب که رسیدم نوشته بود:بدَع الشیءَ یَبْدَعُه بَدْعاً و ابْتَدَعَه: أَنشأَه و بدأَه به سراغ کتاب العین رفتم، نوشته شده بود: البَدْعُ: إحداث شیء لم یکن له من قبل خلق و لا ذکر و لا معرفة والبِدْعَة : اسم ما ابتدعمن الدین و غیره ..................... * بدعت از نظر لغوی یعنی ایجاد چیزی و همونطور که در بالا آوردم این ایجاد جنسش خاصه، یعنی یه جور ایجاد کردنی که قبلش ایجاد نشده باشه. یعنی چی؟ یعنی سابقه ای نداشته باشه، هیچ چیزی از اون قبلش ذکر نشده باشه، هیچ شناختی ازش نباشه. خالی از لطف نیست ذکر این نکته، که در کتب لغتی که مرور می کردم، به آیه ی زیبای " والله بدیــع السموات والارض" اشاره کرده بود، یعنی خدای عزیز آسمان ها و زمین را آفرید اما بدون هیچ پیش فرضی، بدون هیچ سابقه ای، بدون اینکه قبل از اون دو، چیزی حتی در توهم باشه. این ایجاد رو بهش ابتکار میگن. هر ایجادی ابتکار نیست!! هر ایجادی ابداع نیست بلکه اون ایجاد کردنی ابداع هست که بدون اینکه سابقه ای داشته باشه یا از دیگران پیروی کنه ایجاد شده باشه. فتـــــأمل جیــــّــــدا ..................... * و اما تعریف اصطلاحی بدعت: به بیانی ساده میشه گفت بدعــت یعنی : تغییر حکـــم الهی و به رای و عقل ناقص خود چیزی بر آن افزودن یا کم کردن، چه در اصول چه در فروع یعنی چی؟ یعنی یه امری حــلال بوده حالا حرام اعلام بشه، یا حرام بوده حلال بشه یا مکروه بوده الان مباح اعلام شه و ... توضیح بیشـــتر ؟ یعنی در دین یه اموری را پیش خود پدید بیاریم که در اصل یا خصوصیاتش دلیل نباشه. یعنی یه اموری پس از رسول خدا (صلوات الله علیه وآله و سلم) پیدا بشه که هیچ نصی درباره ش نرسیده، حالا نه به خصوص و نه عموم( که توضیح میدیم) ..................... پس بدعـــت چی شد؟ شد هر چیز نو، هر امر نو، هر امر جدید، که البته این امر جدید داره یه چیز جدیدی در دین وارد میکنه بدون اینکه پیشینه ای در سنت یا قرآن داشته باشه. مثلا نوافل خوندنشون مستحبه ولی یکی میاد خوندن اونها به جماعت را واجب میکنه. این میشه بدعت!! ..................... * نکته ای که قابل تامل هست اینه که در حدیثی حضرت رسول (صلوات الله علیه و سلم) می فرمایند: " إذا رأیتـــم اهل الریب و البـــدع من بعدی فاظهروا البرائه منهم و اکثروا من سیهم والقول فیهم و الوقیعه..... در اینجا حضرت از بدعت و ریب هر دو سخن می گویند. علامه مجلسی اهل ریب را در این روایت تقسیم میکنند: 1-آنهایی که در دین خودشون شک دارند و مردم را به واسطه ی القاء شبهه به شک می اندازند. 2-کسانی که دینشان بر پایه ی گمان و توهم فاسد است. مثل علمای اهل خلاف!!! ..................... گفتیم معنای لغوی بدعت یعنی هر امر تازه و نوی که هیچ سابقه و الگویی از قبل نداره. امور تازه ای که بعد از حضرت رسول پدیدار شده میشه به 5قسمت تقسیم بشه( احکام خمسه ی فقهی میشه چند قسمت؟) واجب - حرام- مستحب - مکروه - مباح ( الافاضـــــــات من أنا: ..................... طبق افاضات حقیر و بر اساس کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب ( فعلا قراره از هیچ منبع دیگری استفاده نشه) ، امور تازه ی بعد از پیامبر که به پنج دسته تقسیم میشن به قرار زیر هست: 1-واجــــب: یه وقتایی یه کار جدید، یه امر جدید، یه ابتکار صورت میگیره برای یه امر واجبی. یعنی چی؟ مثال بزنیم. مثلا در زمان حضرت رسول آیا تدوین قرآن به معنای امروزی وجود داشت؟ خیر. الان در زمان کنونی که تدوین قرآن برای تبلیغ دین و...... انجام میشه آیا بدعت هست؟؟؟؟ خیر. چرا؟ چون الان حفظ قرآن از بلا و افت و آسیب واجبه. چون گفتیم اون امر تازه ای حرام هست که حکم خدا رو تغییر بده، حلالشو بکنه حرام حرامشو بکنه حلال و ... خوب این تدوین قرآنی که به خاطر حفظ قرآن و تبیلغ آموزه ها داره صورت می گیره آیا بدعت هست؟؟؟؟ خیر. چون ما باید این دیانت را برای آیندگان تبلیغ کنیم، باید حفط بشه این کتاب خدا از آفات . پس واجبه اون امر جدید یعنی بدعت (از نظر لغوی) 2-مستحب: یعنی چی؟ یعنی این کار جدیدی که داره صورت می گیره دلیلش یه امر مستحبی باشه. این ابتکار نگاهش به نتیجه ی دینی ش هست. مثل ساختن مدرسه یا ... آیا این ساخت مدرسه یا بیمارستان یا .... حلالی رو حرام میکنه؟ یا حرامی رو حلال میکنن؟ فتامل جیـــــــّدا 3-مکروه: یعنی امر تازه و ابتکاری ما به دلیل یه امر مکروه داره اتفاق میفته. مثل اینکه تعداد و اذکار تسبیحات حضرت زهرا را زیاد یا کم کنیم. یا مصرف زیادی خوراک و پوشاک، البته به شرطی که به اسراف نرسه، یعنی اینقدرررررر مصرف نکنه یا بریز بپاش نکنه که بگن اسرافه! (چون اون موقع میشه حرام، نه مکروه!) 4- مباح: یعنی یه کار جدیدی را انجام بدیم بدون دلیل واجب یا ..... مثل چی؟ مثل اینکه زمان حضرت رسول آردو با چی الک میکردن؟؟؟ اصلا آیا الک می کردن یا حمار بی زبان دور تا دور سنگ؟ اینی که ما الان آرد را غربال می کنیم بدعت به معنای اصطلاحی هست؟ نههههههههههه 5-حرام: این قسمت مهم هست. این نوع ابتکار و آزادیو میخوایم بگیم بدعت هست. فقط همین نوع مثل چی؟ مثل مسح کردن بر جایی غیر از پوست بدن. چی میشه؟ در حالت عادی ما چی یاد گرفتیم؟ یاد گرفتیم که مسح باید پوست باشه در غیر اینصورت حرام. ولی وقتی مسح کردن رو جایی غیر از پوست انجام میدن یعنی چی شده؟ یعنی حرام خدا حلال شده. این میشه بدعت و یا مصداق ساده اینکه نزدیکان رو از ارث محروم کنند و ارث را به افراد دور بدن. ..................... * پس: بدعت که از گناهان کبیره ی غیر منصوصه ای هست که وعده ی عذاب در برابر آن داده شده، عبارت است از: هر گونه تغییر دادن حکم الهی ( گفتاری یا نوشتاری یا در کردار) بر اساس رای و عقل ناقص خود، یعنی چیزی ازش کم بشه یا چیزی افزوده بشه، به گونه ای که حلال خدا حرام و حرامش حلال، مستحبش واجب ، واجبش مستحب و.... شمرده شود. ..................... از دوستان بزرگوار، علما و فضلای حی و حاضر استدعا دارم با مشارکتشون در این پست های بسیارررررر مختصر و نپخته اما مفید، و سوال و جوابها ، ما را هم از قطرات بارون که بوی نمش به مشام میخوره بهره مند فرمایند!!! ..................... مخاطب خاص: هیچ جایی برای تقلب نموند با این شیوه ی نوشتن و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
[ پنج شنبه 92/6/7 ] [ 2:40 صبح ] [ ربیع القلوب ]
() نظر
|
||
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |