سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
قالب وبلاگ

 

قـَلیلُ تــــــَدومُ علیه أرجی مـِن کثیر مَملــول مِنه

کار اندکی که آن را ادامــــه دهی امیــــد بخش تر از کار فراوانی است که از آن خستــــه و ملـــول شوی

نهج البلاغه - حکمت 278

..............................................................

ســــاده بگویم 

همه ی ما مجنونیــــم 

خـــــدا کند بیـــــــد نباشیم...

مجنون باشید ولی بید نباشید

 


[ دوشنبه 92/6/18 ] [ 5:39 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر

پیــله...

نامش آشناست

این روزها زیاد در گوشم وزوز می کند

اما آزارم نمی دهد این بار

جنسش فرق دارد

پیله...

هرجا نامی از پرواز است

گویی پیله هم نمک گیر می شود

نمی دانم چرا

این روزها زیاد پیله می بینم

اما

از این همه پیلـــــه

فقط یکی جامانده است

چه جا ماندنی

جاماندنی که از هزار رفتن، به یاد ماندنی تر است

جاماندن به مقصد پرواز...

این روزها

نشان از پیله زیاد است

و فقط یکی نشان از پرواز دارد

فقط یکی پروانه می شود...

آخر چرا؟

مگر ما چند بار به دنیا آمده ایم

که این همــــــــــــــــــــــــــــه می میریم؟

یا ایها الانســـــــــــان أ لیس من نومتک یقظه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رهایم کن

ربیع القلوب


[ شنبه 92/6/16 ] [ 7:0 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر

 

بـعضـی آدم هـا را نـمی‌شـود داشـت

فقـط مـی‌شـود یـک جـور خـاصـی دوستـشـان داشـت

بـعضـی آدم هـا اصـلا بـرای ایـن نـیستـنـد ،

کـه بـرای تـــو بـاشنـد یـا تـو بـرای آن‌هـا

اصـلا بـه آخـرش فکـر نـمـی‌کنـی ...

آنهـا بـرای ایـننـد کـه دوستـشـان بـداری ،

آن هـم نـه دوسـت داشتـن مـعمـولـی نـه حتـی عـشـق

یـک جـور خـاصـی دوسـت داشتـن کـه اصـلا هـم کـم نـیسـت ...

ایـن آدم‌هـا حتـی وقتـی کـه دیگـر نـیستنـد هـم ،

در کنـج دلـت تـا ابـد یـک جـور خـاص دوسـت داشتـه خـواهنـد شـد

 ش 

............................................

امیدواریم إن شاء الله برکات آقای خوشوقت (اعلی الله مقامه) منقطع نشود از ماها، از شما جوانها، و برکات ایشان استمرار داشته باشد.

بعد از رها شدن از قیـــد مادی و مادیت، ارواح بندگان خوب خدا توانایی های بیشتری دارند؛دعـــا می کنند، دستگیری می کنند، هدایت می کنند. رابطه را بتوانیم با اینها حفظ کنیم و نگه بداریم به نفعمان است.

بتوانیم رابطه مان را با اینها حفظ کنیم، منتفع بشویم از دعایشان، از توجهاتشان، از برکاتشان ان شاء الله.

خداوند متعال ان شـاء الله درجات ایشان را عـالی کند و جایشـــان هم خیلی خالی ستــــ

مقام معظم رهبری (حفظه الله)

............................................

 

در کنــار پنجره باز گرم صحبت است

با نگـــــاه خیس من عکس یادگاری ات

هدیه به روح مطهرشون صلوات

هدیه به روح مطهرشون چهارده صلواتــــــــــــ


[ شنبه 92/6/16 ] [ 4:32 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر

 

امشبــــــــــــ از آسمان ها بـــاران مهر جاریست

این دل به جز هوایتــــــ از هرچـه عشق خالیست

 

تنهـــا نه من! که عالـَـم چون سـائلی به کـــــویت

گــویی نشان؟ چه گویــم؟ این کاســه ی سفالیست

 ربیع القلوب


[ شنبه 92/6/16 ] [ 3:34 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر

اصفهانی های عزیز و بزرگوار دلشون خور نشه از ما!! لهجه ی شیرین اصفهانی سرمونو گول مالید!

اصفهانیه میره پیش استـــادش(بخوانید فقط چندصباحی با کتابا سر و کله زده و مکتب بایگانیســم راه انداخته!) بهش میگه:

آقا من زمانی جنگی ایران آ عراق، به یه عراقی پناه دادم تو خونـــِم. آیا اِز نظری شرعی اشکالی دارِد؟

جواب میشنوه: نه چه اشکالی؟! به یه بی پناه پناه دادی تازه ثوابم داره!

اصفهانیه میگه: آخه روزی ده تومن اِزِش اِســـِّدم

جواب میشنوه: اشکالی نداره نوش جونت!

اصفهانیه میگه: آقا حالا یعنی به نـظردون بــِش بگم جنگ تموم شدس؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!              پوزخندجالب بودشرمنده

...............................................

* چرا ما آدما تا یه کم فرصت بهمون میده خدا، زود احساس میکنیم پسرخاله شیم؟ و به قول شاعر جرأت هر دیوانگی رو به خودمون میدیم؟

* ما آدما از بس عادت کردیم به اینکه یرخی بار بیایم و بی حساب کتاب، فقط کافیه یه سرکی تو دم و دستگاه آدم حسابیا بکشیم اونوقت همونو میکنیم دست آویز برای رسیدن به اهدافمون. ذبـــــح میکنیم هرچی خوندیم و شنیدیم.

* ما آدما هنوز بلد نیستیم فکر کنیم. بلد نیستیم سوال کنیم. نمیدونیم که  یه سؤالو میشه هزار تا شاخ و برگ بهش داد و همون جوابی که دلمون میخواد ازش بیرون کشید!!!

* از حضرت آیت الله صدیقی(حفظه الله) شنیــدم که می فرمودن: آدم اگه پای حرف آدم متوســـط بشینه متوســـط بار میاد. به همین سادگی...

فتأمـّل جیـــــــــــّدا


[ شنبه 92/6/16 ] [ 2:28 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر

 

هزار مرتبه شوییـــم دهان به مشک و گلاب

هنوز نام تـــو بردن کمال بی ادبی است

دلم حرمت را میخواهد یاعلی........ دلتنگم

گاهی وقتــا ما آدما صدقه سر خوبان ،  یه قطـــره ای از زلال هستی از دلمون رد میشـــه ( فقط نـَمش رواحساسش میکنیم همین!)

یا امیــــــــــــــــــرالمؤمنین

.....................................................................

واژه ی " امیر" اگه صفت مشبهه باشه ریشه ش " ا م ر" است.

اگه فعل باشه چی؟ میشه باب افعال و ریشه ش " م ی ر"

راغب اصفهــانی میگه : مار یمیر میره به معنای طعــام دادن و آذوقه ی خوب برای خانواده فراهم کردن است.

اولش تعجب کردم ، تعجبی که جنسش شوق بود. وقتی عملیــات سرچینگ در قرآن به پایان رسید دیدم فقط یک بار از این فعل استفاده شده در مصحف شریف... اگه گفتین کجا؟ نمیر اهلنــــــــــــــــا

.....................................................................

سوره ی مبارکه ی یوسف آیه ی 65

وَلَمَّا فَتَحُواْ مَتَاعَهُمْ وَجَدُواْ بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَیْهِمْ قَالُواْ یَا أَبَانَا مَا نَبْغِی هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَیْنَا وَ نَمِیـــرُ أَهْلَنَـــا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ کَیْلَ بَعِیرٍ ذَلِکَ کَیْلٌ یَسِیرٌ

در این هنگام فرزندان یعقوب به سراغ کالای خود رفتند و وقتی آنها را گشودند، دیدند که سرمایه شان به آنان بازگردانده شده است. نزد پدر آمدند و گفتند: ای پدر ما چه می خواهیم؟ این سرمایه ی ماست که به ما بازگردانده شده است. ما در سفر به مصر نه تنها از گزند عزیز در امانیم بلکه از کَرَم او نیز بهره مند خواهیم بود و برای خاندان خود آذوقه می آوریم و از برادرمان مراقبت می کنیم و بار شتری بر سهم خود می افزاییم که دستیابی به این سهمیه آسان است.

.....................................................................

مار یمیر صیغه ی سیزدهمش میشه " امیرُ"

دل و جانم به فدایتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یا امیرالمؤمنین

.....................................................................

در کتاب شریف علل الشرایع جلد یک صفحه ی160 خوندم که شخصی خدمت امام باقر (صلوات الله علیه) میرسه و از حضرتش سوال میکنه:

اى فرزند رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله )براى چه على علیه السّلام به امیرالمؤمنین موسوم گردیده و این اسمى است که احدى قبل از آن حضرت به آن نامیده نشده و براى احدى بعد از آن جناب جایز نیست موسوم به آن گردد؟

حضرت فرمودند:

لِأَنَّهُ مِیرَةُالعِلمِ‏یَمتَارُ مِنهُ وَ لا یَمتارُ مِن أحَدٍ غَیرُه‏

زیرا حضرتش سلام اللَّه علیه طعام و خواروبار علم بود که از او دیگران تغذیه مى‏کردند و احدى غیر از آن حضرت این طور نبود.

 

 

لا یعرفک إلا الله والرسول.............. یاعلی


[ شنبه 92/6/16 ] [ 1:49 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر

 

 عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنِ الْحَلَبِیِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏:

  أَمْسِکْ‏لِسَانَکَ‏فَإِنَّهَاصَدَقَةٌ تَصَدَّقُ بِهَا عَلَى نَفْسِکَ ثُمَّ قَالَ وَ لَا یَعْرِفُ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الْإِیمَانِ حَتَّى یَخْزُنَ مِنْ لِسَانِهِ.

(م س ک: به معنی گرفتن و نگاه داشتن)

زبانت را نگاه دار( یعنی حفظش کن! بگیرش از دستت خارج نشه کنترلش) زیرا این کار صدقه ای است که برای خود می پردازی. سپس فرمود : بنده حقیقت ایمان را نمی شناسد تا اینکه زبانش را حفظ کند

(یخزن یعنی نگه داشتن در خزانه که درست هیچ کس بهش نمی رسه. یعنی یه نوع حفظ کردن که درش ذخیره کردن باشه! ذخیره برای استفاده در جای خودش! فتامل جیدا)

اصول کافی- ج 2-باب الصمت و حفظ اللسان- ص114

 

 

 

عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ الْحَکَمِ بْنِ أَیْمَنَ عَنْ صَدَقَةَ الْأَحْدَبِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:

  قَضَاءُحَاجَةِالْمُؤْمِنِ‏خَیْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ خَیْرٌ مِنْ حُمْلَانِ أَلْفِ فَرَسٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

برآوردن نیاز انسان مومن بهتر است از آزاد کردن هزار بنده و بهتر است از تجهیز کردن هزار اسب برای جهاد در راه خدا

اصول کافی- ج2-باب قضاء حاجه المومن- ص193

 

 

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَبِیبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَصَمِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ص‏

  مَامِنْ‏عَبْدٍإِلَّاوَعَلَیْهِ‏أَرْبَعُونَ‏جُنَّةً حَتَّى یَعْمَلَ أَرْبَعِینَ کَبِیرَةً فَإِذَا عَمِلَ أَرْبَعِینَ کَبِیرَةً انْکَشَفَتْ عَنْهُ الْجُنَنُ فَیُوحِی اللَّهُ إِلَیْهِمْ أَنِ اسْتُرُوا عَبْدِی بِأَجْنِحَتِکُمْ فَتَسْتُرُهُ الْمَلَائِکَةُ بِأَجْنِحَتِهَا قَالَ فَمَا یَدَعُ شَیْئاً مِنَ الْقَبِیحِ إِلَّا قَارَفَهُ‏ حَتَّى‏ یَمْتَدِحَ إِلَى النَّاسِ بِفِعْلِهِ الْقَبِیحِ فَیَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبِّ هَذَا عَبْدُکَ مَا یَدَعُ شَیْئاً إِلَّا رَکِبَهُ وَ إِنَّا لَنَسْتَحْیِی مِمَّا یَصْنَعُ فَیُوحِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ أَنِ ارْفَعُوا أَجْنِحَتَکُمْ عَنْهُ فَإِذَا فُعِلَ ذَلِکَ أَخَذَ فِی بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَنْهَتِکُ سِتْرُهُ فِی السَّمَاءِ وَ سِتْرُهُ فِی الْأَرْضِ فَیَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبِّ هَذَا عَبْدُکَ قَدْ بَقِیَ مَهْتُوکَ السِّتْرِ فَیُوحِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ لَوْ کَانَتْ لِلَّهِ فِیهِ حَاجَةٌ مَا أَمَرَکُمْ أَنْ تَرْفَعُوا أَجْنِحَتَکُمْ عَنْهُ.

از عبدالله بن مسکان از امام صادق علیه السلام که فرمود : امیرمومنان فرمود:

 هیچ بنده ای نیست مگر اینکه چهل پرده (اصل جنّ پوشش هست و جنه به معنای سپر از آن باب است که در زیر آن پوشیده می شود. جنّه در این روایت در برخی کتب پرده معنا شده و در برخی کتب سپر و پوشش که حقیر معنای دوم را مناسب تر می داند.)  بر او کشیده شده است تا اینکه چهل گناه کبیره انجام دهد و آن پرده ها از او برداشته شود. پس خدای تعالی به فرشته ها فرماید: بنده ام را با بال های خود بپوشانید. فرشتگان نیز چنین کنند. پس آن بنده هر کار زشتی انجام دهد و به زشتکاری خود بر مردم فخر فروشد؛ فرشتگان گویند: " پروردگارا!  این بنده ی تو هر کار بدی و گناه را انجام داد و از آنچه می کند، شرم داریم." پس خداوند به آنها وحی می فرماید که "بال های خود را از او بردارید." چون این اتفاق بیفتد ، آن بنده دچار دشمنی ما اهل بیت علیهم السلام می شود و در این حالت، در آسمان و زمین پرده ها از او برداشته می شود و رسوا می گردد. فرشتگان گویند:

 " پروردگارا! این بنده ی تو رسوا مانده است" پس خدای عزوجل به آنها وحی کند:

 " اگر خدا به او نیاز و عنایتی می داشت، به شما نمی فرمود که بال هایتان را از او بردارید!"  

اصول کافی ج 2-باب الکبائر-ص280

 


[ جمعه 92/6/15 ] [ 3:44 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر

   

بنوش و سیرابـــــــــــــــــ شو

روی ایوان مقصوره ی مسجد گوهرشاد یه روایت عجیب نقش بسته!

المؤمن فی المسجد کالسّمک فی المـــــاء

در این تشبیه آب ، یه دنیا حرفه یه دنیااااااااااا

ماهی در آبـــــــــــ!!

 آب برای ماهی در چه مرتبه ایه؟ آیا به غیر اینه که حیات عنصریش بدون آب قطع میشه؟ نه جز این نیست. بهترین غذای ماهی هم جلوش بذاری بهترین زیبایی رو براش مدون کنی اما آب نباشه دیگه اسمش ماهی نیست. اینجا دیگه یه ماهی مرده است، بدون حیات!

المؤمن فی المسجد کالسّمک فی المــــاء

در ادبیات عرب زمانی برای تشبیه "کاف" را استفاده می کنند که تمام و کمال مشابهت باشه در تمام اجزا و تمام جهات.

مومن در مسجد مانند ماهی در آب است.

انسانی که با مسجد بیگانه ست یعنی با حیات خودش بیگانه ست. کسی که با مسجد کاری نداره با خدای خودش کاری نداره و کسی که با خدای خودش کاری نداره کاسفل فی النــــــــــار!

............................

گفت: آخه من توی چهاردیواری اتاق خودم خیلییییییی باحال تر نماز میخونم اصلا اونجا حسش چیزی دیگست.

شنید: المؤمن فی المسجد کالسّمک فی الماء

گفت: آخه سخته بخوام هربار برم مسجد، کلی باید حاضر بشم پیاده روی کنم ، خوب همینجا توی خونه دو نفری نماز جماعت میخونیم ثوابشم سر جاشه. تازه اینجا خستگی تن نیست طراوت بیشتره موقع نماز.

شنید: المؤمن فی المسجد کالسّمک فی الماء

گفت : آخه...

شنید: گر مَرد رهی رهت نمــــودم... 


[ جمعه 92/6/15 ] [ 12:0 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر


.: Weblog Themes By SibTheme :.

قلق الـــــوضین

کــــــــــــــــــــــاش من همــــــــه بــــودم بـــــــــا همـــــه دهــــــــان هــــا تــــــو را صـــــــدا می زدم ای خـداااااااااااااااااااااااا
بادِر الفُرصـة قبل أن تکون غُصـة


بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 36
کل بازدیدها: 245684