سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
قالب وبلاگ

 

* نام گناه: فرار از جهاد

* کبیره منصوصه

فتأمل جیــــــــدا

 وَمَن یُوَلِّهِم یَوْمَئِــذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَــرِّفًا لِــقِتَالٍ أَو مُتَحَیِّزًا إِلَى فِئَــةٍ فَقَد بَـــاء بِغَـضَبٍ مِنَ اللّهِ وَمَأوَاهُ جَهَنَّـــمُ وَبِئسَ المَصِیـــــرُ (16)  

 و هر کس در آن هنگام پشت به آنان کند و بگریزد، با خشمی از خدا برگشته و جایگاهش دوزخ است و آن بدبازگشتگاهی است؛ مگر اینکه گریز و روی گردانی اش برای جنگ در ناحیه ی دیگر باشد، یا بخواهد به گروهی از رزمندگان بپیوندد و در کنار آنان با دشمن بجنگد.

  

 

وَ فِی حَدِیثِ مَالِکِ بنِ أَعیَنَ، قَالَ........قال امیرالمؤمنین:

...و َلیَعلَمِ‏المُنهَزِمُ‏ بِأَنَّـهُ مُسخِطُ رَبِّهِ، وَ مُوبِقُ‏ نَفسِهِ؛ إِنَ‏ فِی الفِرَارِ مَوجِدَةَ اللَّهِ‏ وَ الـذُّلَّ اللَّازِمَ‏ وَ العَارَ البَاقِیَ‏وَ فَسَادَ الْعَیشِ عَـلـَیهِ‏، وَ إِنَّ الفَارَّ لَغَیرُ مَزِیدٍ فِی عُمُرِهِ، وَ لَا مَحجُوزٍ بَینَهُ وَ بَینَ یَومِهِ‏، وَ لا یَرضى‏ رَبُّهُ، وَ لـَمَوتُ‏ الرَّجُلِ مَحقاً قَبلَ إِتیَانِ هذِهِ الْخِصَالِ خَیرٌ مِنَ الرِّضَا بِالتَّـلَبُّسِ‏ بِهَا وَ الإِقْرَارِ عَـلـَیهَا

باید فرار کننده ی از میدان جهاد بداند خدای خود را به خشم آورده و خود را هلاک نموده است و اینکه در گریختن از جهاد خشم خدا است و خواری لازم و ثابت است و ننگ دائم است و اینکه به عمرش زیاد نمی شود و فرا بین او و روز مرگش حائل نمی شود و هر آینه مردن شخص در حالی که حق با او باشد پیش از آنکه به این امور زشت (خشم خدا،ذلت،عار) مبتلا شود البته بهتر است از راضی شدن به اینکه به این امور زشت مبتلا شده و بر آنها ثابت بماند.

 اصول کافی- ج 9-باب ما کان یوصی امیرالمومنین به عندالقتال- ص443

  ..............................................

تعریف: گریختن از معرکه ی جهاد شرعی در جایی که دشمن زیادتر از دو برابر نباشد.

 ..............................................

حکم اول: پشت کردن به کافر (فرار )در میدان جنگ اگر در جهت مصلحت جنگ و یا به خاطر درست کردن اسلحه و یا برای پناه گرفتن باشد، جایز است.

..............................................

 انواع جهاد شرعی:

1- جهاد ابتدایی: جنگی که مشروط به اذن پیغمبر (صلوات الله علیه و آله) یا امام (علیه السلام) و یا نایب خاص او، برای دعوت به اسلام و بسط عدل مسلمانان شروع شود.

نکته1-1: جهاد ابتدایی در زمان غیبت کبری مشروع نیست.

2- جهاد دفاعی: جنگی که در جهت دفاع صورت بگیرد. زمانی که کفار بخواهند بر جمعی از مسلمین حمله کرده و خطر تجاوز به جان و مال و آبرو در میان باشد.

نکته1-2: در جهاد دفاعی، اذن امام یا نایب او شرط نیست.

..............................................

حکم دوم: جهاد دفـــاعی واجب کفــــایی است.

..............................................

 نکته3: برخی از علما فرار از میدان جهاد ابتدایی را کبیره می دانند و بعضی شامل هر دو نوع جهاد می دانند.

 

و آخر دعوانا أن الحمد لله ربّ العالمین


[ پنج شنبه 92/6/28 ] [ 1:33 صبح ] [ ربیع القلوب ] () نظر
.: Weblog Themes By SibTheme :.

قلق الـــــوضین

کــــــــــــــــــــــاش من همــــــــه بــــودم بـــــــــا همـــــه دهــــــــان هــــا تــــــو را صـــــــدا می زدم ای خـداااااااااااااااااااااااا
بادِر الفُرصـة قبل أن تکون غُصـة


بازدید امروز: 132
بازدید دیروز: 165
کل بازدیدها: 241787