سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
قالب وبلاگ

 

 

 

* نام گناه: هتک تربت حسینی

* کبیره غیرمنصوصه (نزد متدینین و بزرگان دین کبیره است)

..................................

تربت حسینی = آنچه خاک اطراف قبر شریف حضرت اباعبدالله الحسین (صلوات الله علیه) است تا یک میل یا چهارمیل     (mile)      یا چهار فرسنگ

توضیح:
برای تشخیص اینکه مهر نمازمان تربت حسینی هست یا خیر،
 همین اشاراتی که می کنند یا قرائنی که هست کافی است. هر چه که جزء شعائر دینی ما باشد هتکش جایز نیست. البته باید به این نکته اشاره کرد که قطعا مراتب دارد و اولین حرمت برای تربت حسینی و بعد از آن به ترتیب الباقی.. اما سایر تربت ها تصریح به کبیره شدنشان نشده است.

و ما می دانیم " مع الاصرار تصیر الکبیره"

..................................

تعریف: هرگونه عملی که در عرف بی احترامی  به خاک مطهر قبر امام حسین علیه السلام (مانند انداختن تربت از روی اهانت، یا لگد مال کردن و یا نجس کردن آن) به حساب آید، هتک تربت حسینی به شمار می رود.

نکته:
همان طور که در بالا اشاره شد، این مرز احترام  به مراتب، برای سایر تربت های قبور مطهر ائمه علیهم السلام و امام زادگان نیز هست.
همچنین مهری که برای سجده در نماز به کار برده می شود نیز در رتبه ی خود در این دایره قرار می گیرد.

..................................

حکم :در صورتی که هنگام تخلیه ، همراه شخص تربت باشد و در مستراح بیفتد، واجب است آن را بیرون آورد و پاک کند. و تا زمانی که بیرون نیامده تخلیه در آنجا حرام است و چنانچه بیرون آوردن ممکن نباشد باید درب آن را بست تا در آن تخلیه نشود.

..................................

سوال:

1- آیا کثیف شدن مهر(تیره شدن رنگ آن) هتک حرمت و تمیز کردن آن واجب است؟

2-آیا  ریختن مقداری از خاک مهر، به هنگام تمیز کردن آن، هتک حرمت به حساب می آید؟

3-آیا می توان زائران حریم حسینی را در این شمول قرار داد؟ یعنی بی احترامی به آنان و یا هتک حرمت زائران نیز گناه کبیره به شمار می رود و حرام است؟

..................................

حضرت آیت الله خوشوقت (رحمة الله علیه)می فرمودند:

انسان در اثر تعظیم و بزرگداشت خون مقدش امام حسین علیه السلام، با زیارت کردن، زیارت خواندن، با رفتن به زیارت و مهر درست کردن، با همه ی اینها ایمانش زیاد می شود، این کارها اثرش این است که ایمان تقویت می شودو حجابها را یکی پس از دیگری برطرف می کند.

هدیه به  روح مطهرشون صلواتـــــــــ

 


[ سه شنبه 92/6/19 ] [ 12:18 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر
.: Weblog Themes By SibTheme :.

قلق الـــــوضین

کــــــــــــــــــــــاش من همــــــــه بــــودم بـــــــــا همـــــه دهــــــــان هــــا تــــــو را صـــــــدا می زدم ای خـداااااااااااااااااااااااا
بادِر الفُرصـة قبل أن تکون غُصـة


بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 144
کل بازدیدها: 241819