سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
قالب وبلاگ

 

 

 

* نام گناه: هتک کعبـــه

............................

* روش تعیین کبیره بودن :

طریق اول: بر اساس تقسیم بندی ذکر شده در کتاب شهید دستغیب = کبیره غیر منصوصه نوع سوم ( بزرگان دین و اهل شرع آن را کبیره دانسته اند)

طریق دوم: با توجه به روایتی که در ذیل به آن اشاره می شود و همچنین آیه ی قرآن کریم که صراحتا به عدم الحاد در بیت الله الحرام اشاره می کند = منصوصه

 مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْکَرَاجُکِیُّ فِی کَنْزِ الْفَوَائِدِ قَالَ: قَال‏ ص‏ الکَبَــــائِرُ تِسْعٌ أَعظَمُهُنَّ الْإِشْرَاکُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الْمُؤْمِنَةِ وَ أَکْلُ الرِّبَا وَ أَکْلُ مَالِ الْیَتِیمِ وَ قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَیْنِ وَ استِـحلَالُ‏البَیتِ‏الحَـــرَامِ‏ وَ السِّحْرُ فَمَنْ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ بَرِی‏ءٌ مِنْهُنَّ کَانَ مَعِی فِی جَنَّةٍ مَصَارِیعُهَا الذَّهَبُ. (وسائل الشیعه - ج 15- ص332)

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ (سوره مبارکه مائده - آیه 5)

 

طریق سوم: با توجه به آیه ی 25 سوره حج، که در برابر ارتکاب این گناه وعده ی عذاب داده شده است= غیر منصوصه نوع اول

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاء الْعَاکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ وَمَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ 

 ............................

* نکته 1: در متن هر جا اشاره به واژه ی " حرم " می شود منظور حد آن یعنی  چهار فرسخ از چهار طرف است.

  ............................
* خالی از لطف نیست ذکر یکی از احادیث و آیاتی که به مقام و منزلت کعبه ی مقدسه اشاره می کند :

روایت:  وَ فِی مَعَانِی الْأَخْبَارِ وَ فِی الْأَمَالِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حُرُمَاتٍ ثَلَاثاً لَیْسَ مِثْلَهُنَّ شَیْ‏ءٌ کِتَابُهُ وَ هُوَ حِکْمَتُهُ وَ نُورُهُ وَ بَیْتُهُ‏الَّذِی‏جَعَلَهُ‏قِبْلَةً لِلنَّاسِ لَا یَقْبَلُ مِنْ أَحَدٍ تَوَجُّهاً إِلَى غَیْرِهِ وَ عِتْرَةُ نَبِیِّکُمْ ص.

برای خداوند عزوجل سه حرمت است که هیچ چیز مانند آن ها نیست. کتابش (قرآن)که آن نور و حکمت ، خانه ی او(کعبه) که آن را قبله برای مردم قرار داد و از هیچ کس توجهی به غیر از آن قبول نمی شود، عترتش ( اهلبیت علیهم السلام). (وسائل الشیعه - ج 4 -ص  300- ح 5208)

  قرآن: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْیَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (سوره مبارکه مائده - 5)

 نکته2: در قاموس، احلال ( ح ل ل )  به معنی حلال کردن و رفع ممنوعیت بیان شده است.

در مصباح المنیر آنجایی که آیه ی " احل الله البیع " را بیان میکنه میگه :أی أباحه و خیّر فی الفعل و الترک‏ یعنی این به معنای اباحه هست، یعنی اختیار در انجام و یا ترک فعل

علامه طباطبایی هم در تفسیر المیزان معنای این احلال را مباح بیان کردند  که همراه هست با بی مبالاتی نسبت به حرمت و منزلت هر چیز و " احلال شعائر الله " هم محترم نشمردن شعائر الهی و ترک آنها هست.
  ............................
مراتب اهانت:
در یک تقسیم بندی کلی می توان اهانت به کعبه ی شریفه را به دو دسته تقسیم کرد:

دسته اول:اهانت هایی که موجب ارتداد و کفر است مانند خراب کردن یا ملوث کردن (آلوده کردن به پلیدی ) آن از روی عمد
دسته دوم:اهانت هایی که در مراتب پایین تر قرار دارند و موجب کفر و ارتداد نمی شوند . در ذیل به پاره ای از آنها اشاره شده است:

 1-الحاد در حرم: (الحـاد در لغت به معنای انحراف هست)

حرام بودن الحاد در حرم به این معناست که هر نوع گناه و خلاف شرعی (هرچیزی که به نوعی انحراف از حق باشه) در حرم اهانت و هتک نسبت به بیت الله الحرام و بلد حرام است.  ( به فرموده ی امام صادق علیه السلام در اصول کافی- کتاب الحج - باب 141 ، این گناه شامل هر ظلم به خود یا شخص دیگری یا هر تجاوز از قانون شرع الهی میشه)

نکته 3: هر گناهی در حرم، گناه کبیره است. فتامل جیـــّـــدا   

2-مجازات کردن یا متعرض شدن به گناهکاری که به حرم پناه آورده است.

در این حالت، مادامی که در حرم است جواز مجازات او نیست و فقط باید با او ترک معاشرت نمود تا از حرم خارج شود.

نکته 4: گناهکاری که به حرم پناه برده است،اگر داخل حرم مرتکب کاری شود که موجب قصاص و حد است همان جا باید مجازات شود

3- کشتن حیوانات و کندن گیاه

به جز شتر و گاو و گوسفند و مرغ، کشتن هر حیوانی در حرم حرام است مگر اینکه موجبات آزار یا شر را فراهم کند که در اینصورت کشتنش جایز می شود.
همچنین کندن گیاهانی که در حرم روییده است حرام است.

نکته 5: دخول حرم بدون احرام حرام است مگر اینکه شخص کثیر السفر باشد و یا ترددش در آن مسیر زیاد باشد و یا اینکه  فاصله ی احرام قبلی با فعلی اش کمتر از یک ماه باشد.

نکته 6: تخلیه رو به قبله و پشت به قبله حرام است.
توضیح:
اگر کمی از قبله به سمت راست یا چپ منحرف شود دیگر حرام نیست.
  ............................
 اما بعد از این خلاصه ای که ساعتها جای بحث داره و خالی از بی دقتی نیست، باید گفت یه سوالاتی ممکنه در این بین به ذهن خطور کنه:
 

 1-   هنوز مطلب جا نیفتاده که این مراتب اهانت در حرم، منظور از حرم چی هست؟ آیا فقط محدود به چهار فرسخ از هر طرف است؟ یا در بعضی ، کل سرزمین مقدس مکه منظور هست؟
2- روش تعیین کبیره بودن این گناه چیست؟ منصوصه؟ غیر منصوصه نوع اول؟غیر منصوصه نوع سوم؟
3-  با توجه به موارد ذکر شده درکتاب شهید دستغیب، به ویژه در مرتبه ی اول هتک حرمت ( الحاد در حرم) آیا میشه به جرأت گفت ملاک در اهانت به کعبه شرع هست ؟ یا علاوه بر شرع، در برخی موارد عرف هم معیاریست برای هتک حرمت؟
4-   آیا میشه دخول در حرم بدون احرام را در زمره ی مراتب هتک حرمت به حساب آورد؟
5- با توجه به اینکه تخلیه رو به قبله و پشت به آن در هر زمان و هر مکانی حرام است، آیا نمی توان آن را در زمره ی مراتب هتک کعبه آورد؟
6-   آیا کشتن حیوانات غیر از حرم، گناه نیست؟ کبیره است؟
7- اگر دلیل اینکه تخلیه رو به قبله و پشت به آن را در مراتب هتک نیاوردیم ، این است که آن مورد در هر حالت و زمان و مکانی حرام است( نه فقط حرم)، پس چرا کشتن حیوانات را بر اساس چنین استدلالی باز هم در مراتب هتک به حساب آورده ایم؟ ( البته اگر پاسخ سوال قبلی آری است!)
8-    حکم کشتن پشه ها چیست؟ ملاک آزارشون چیه؟ صرف گزیدن؟ یا ایمکه این گزیدن باید منجر به بیماری خاصی بشه جواز کشتن را صادر میکنه؟
9-آیا موراد مبتلا بهی هست در زمینه ی هتک کعبه که ضرورت داره دانستنش و در این کتاب ذکر نشده؟
10-آیا اینکه ساختمانی بسازیم مشرف بر کعبه باشه هتک کعبه هست؟
11- آیا میشه گفت هر کاری که هتک مسجد به شمار بیاد انجامش در کعبه هم همون حکم را داره؟

                    و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین


[ شنبه 92/6/9 ] [ 10:22 عصر ] [ ربیع القلوب ] () نظر
.: Weblog Themes By SibTheme :.

قلق الـــــوضین

کــــــــــــــــــــــاش من همــــــــه بــــودم بـــــــــا همـــــه دهــــــــان هــــا تــــــو را صـــــــدا می زدم ای خـداااااااااااااااااااااااا
بادِر الفُرصـة قبل أن تکون غُصـة


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 58
کل بازدیدها: 241428